2006-05-19

Mer vindkraft? Tja, varför inte.

Ett inlägg som jag gjorde i SVT:s debattforum som svar på ett anonymt inlägg.

> Sorry karnkraftslobbyister
> Kärnkraften fick sin dödsdom i går.
>
> Vattenfall meddelade då att man skall bygga
> vindkraftverk för produktion av 10 TWh el för 40
> miljarder kronor

Hur skulle vindkraft kunna ersätta kärnkraft som pålitlig väder och klimatoberoende basproduktion? Desto mer vindkraft som byggs desto mer vattenkraft blir uppbunden som reservkraft för stiltje. Om det byggs hejdlöst mycket vindkraftverk och 400 kV ledningar och nya vattenturbiner för att hålla ihop systemet kommer det att uppstå ett behov av ny baskraft. Iofs vore det trevligt då ett system på den nivån borde klara en rejäl elexport.

Jag är en idealist som vill bo i ett rikt och miljövänligt land där det investeras så det finns gott om jobb för en blivande maskiningenjör så jag är även självisk. Må kraftproduktionsslagen konkurrera efter bästa förmåga, blir det bättre och det byggs är jag nöjd. Kärnkraften har fortfarande en del politiska hinder för att ge sitt bästa, det behöver ordnas ett undanröjande av dem. Jag tror det är vettigt att bygga fler kärnkraftverk men det betyder inte att det är vettigt att kommendera fram dem genom politiska beslut.

Min huvudgissning är att det kommer att investeras på bred front inom all energiproduktion. Hur det blir med vindkraftverken kommer att bero på byggkostanderna. Här är vindkraften känsligare för höga byggmaterialkostnader medan kärnkraften är känsligare för höga löner.

Inga kommentarer: