2006-05-21

Lördagens S-valarbetare

I lördags var många S-valarbetare ute på stan i Linköping med ett budskap om att vi bryr oss om utsatta barn. Alltid lika viktigt men jag fick en känsla av repetition inför valkampanjandet. Smart och klokt att starta kampanjande med något som ger positiva associationer och då kan de även skola in mindre entusiastiska valarbetare från de traditionella stödorganisationerna som vartefter får lägre andel S medlemmar.

Jag pratade en längre stund med en äldre S kommunpolitiker som hade en extrem motivering om varför det är dåligt med etableringsfrihet för skolor och förskolor. Anledningen var risken för att barn skulle utsättas för religiös indoktrinering exemplifierad med muslimska skolor vilket skulle vara en så otäck risk att den enda säkra lösningen skulle vara offentligt styrda monopol. Detta eftersom det inte går att anta att föräldarna vill barnens bästa, speciellt inte religiösa föräldrar.

Jag är mycket mera orolig för kvalitetsbrist och likriktning där skolorna inte anpassas till barnens behov än risken för knäppgöksskolor som lär ut Intelligent Design eller den enda gudens eller profetens storhet. Det går att ställa krav på vad skolorna skall ha med i sin undervisning och de kan kontrolleras men det är svårt att kräva att något inte skall vara med. Om det finns ett problem eller en oro borde det vara lämpligt att bättre kontrollera att undervisningen innehåller det den måste innehålla, givetvis oavsett om det är en friskola eller en kommunal skola. Att kontrollera att någonting inte lärs ut är svårare och kommer i konflikt med yttrandefriheten och rätten att ha en egen kultur.

Jag vill ta risken att skolor kommer att lära ut konstiga religiösa budskap men jag vill samtidigt ta konflikten att sådana budskap skall ifrågasättas. Med ifrågasättande menar jag allt från utvecklingslärans vetenskapsteori till trivialiteter som muhammedbilder.

Vi diskuterade fler saker och jag försökte lyssna på hans budskap för att lära mig om vad S står för. Han var så väl påläst att han visste att 250 miljarder i skattesänkningar är en lögn så jag fick ingen chans att bemöta valrörelsens standardpåstående. Han ironiserade lite lätt över att 50 miljarder i skattesänkningar skulle vara "steget". Det är en god poäng i det, givetvis är 50 miljader i skattesänkningar bara början, vi återkommer med nya löften inför nästa val 2010, ett steg per mandatperiod där Alliansens arbete för varje steg måste visa att promenaden går i rätt riktning.

Själv delade jag med många andra moderater ut flygblad med olika valbudskap. Ett par människorna jag pratade med som utmärkte sig var en som var hemrest från ganska många års arbete i USA, jag hoppas han engagerar sig i valrörelsen i M eller något borgerligt parti. Och en lite äldre man som sade sig vara konservativt mörklblå moderat och missnöjd med nya moderaterna. Jag gav honom rådet att rösta blått i år och sedan som alla andra i partiet engagera sig för sina åsikter inför nästa valrörelse.

Inga kommentarer: